Asal Usul Bahasa Melayu (Bab 1)
ASAL USUL
BAHASA MELAYU
BAB1
PENGENALAN
Asal usul perkataan Melayu masih belum dapat disahkan oleh
ahli sejarah. Apa yang dapat dilakukan ialah meneliti beberapa bukti yang dapat
dikaitkan dengan kata Melayu, ialah cacatan Cina yang menyatakan bahawa sebuah
kerajaan Mo-lo-yeu mempersembahkan hasil bumi kepada Maharaja Cina sekitar
tahun 644-645 Masihi. Ada yang mempercayai kerajaan Mo-lo-yeu berpusat di
daerah Jambi, Sumatera, daripada sebatang sungai
yang deras alirannya, iaitu sungai Melayu. Satu lagi catatan orang Cina ialah
catatan rahib Buddha bernama I-Tsing yang menggunakan perkataan tersebut
apabila menceritakan tentang dua buah kerajaan yang dilawatinya sekitar tahun
675 Masihi. Dalam bahasa Jawa Kuno, perkataan ‘Mlayu’ bermaksud berlari atau
mengembara. Hal ini dikaitkan dengan kedatangan Indo-Melayu (Austronrsia) yang
dikatakan bergerak dari Yunan ke Tanah Melayu.
ASAL USUL BAHASA MELAYU
- . Teori Yunan
- Teori lebih popular
- Dinamakan Teori Affinities
- Dikemukakan oleh H.R Kern dan R.H Geldern
- Menerusi tiga gelombang
a) Melayu
Negrito
b) Melayu
Proto
c) Melayu
Deutr
- Robert Von Heine Geldern (Sarjana Austria)
I. Berasal dari Asia Tengah
II. Dijumpai Kapak Tua
III. Teori ini lemah
IV. Teori ini ditolak
V. Dijumpai kapak di Eropah dan
Amerika
- Henderick Kern (1889)
1. Bahasa
Melayu berasal daripada satu bahasa induk yang ada di Asia.
2. Mengkaji
beberapa perkataan seharian
1. Di Madagaskar, Taiwan, kepulauan Pasifik dan Filipina.
- Asmah Hj. Omar (1988)
๑.
Menyokong teori Hendrick Kern
๒.
Proses migrasi atau perpindahan
mereka tidak sekali gus
๓.
Tidak melalui satu jalan
๔.
Melalui jalan darat
๕.
Melalui jalan Lautan Hindi
๖.
Melalui arah Timur.
- Nik Safiah Karim, Farid M. Onn, Hashim Musa& Abd.Hamid Mahmud(1997)
A. Menyokong
teori
B. Bahasa
Melayu datang dari yunan
C. Mendiami
wilayah Asia Tenggara pada tahun 2500 S.M hingga 1500 S.M
D. Masyarakat
tersebar luasdi seluruh kepulauan Melayu dan Lautan Pasifik.
Teori
Nusantara
- John Crawford(1889)
1. Membuat
pertandingan bahasa
2. Di Sumatera, Jawa, Kalimantan, dan kawasan
Polinesia.
3. Bangsa
Melayu dan bangsa Jawa memiliki kebudayaan tinggi
- Sultan Takdir Alisjahbana
A. Berkulit
gelap
B. Tinggal
di Asia Tenggara
C. Berasal
dari rumpun banga sama
D. Mempunyai
persamaan
- Nik Hassan Shuhaimi Nik Abdul Rahman(ATMA,UKM)
I. Menegaskan orang Melayu sudah
berada di Semenanjung
II. Mengemukakan teori evolusi atau
perubahan
RUMPUN BAHASA
MELAYU
a) Nusantara
b) Polinesia
c) Melanisia
d) Mikronesia
- Keluarga Bahasa Melayu
I. Menjadi bahasa kebangsaan di 4 buah
kerajaan
II. Di Indonesia, Malaysia, Brunei dan
Singapura
III. Di Malaysia dikenali sebagai bahasa
Malayu
IV. Dituturkan di kepulauan Farmosa
hingga ke Madagaskar
- Di Malaysia bahasa Melayu mnyebar, berkembang dan membentuk beberapa dialek.
- Perkembangab Bahasa Melayu;
1. Bahasa
Melayu Kuno
2. Bahasa
Melayu Klasik
3. Bahasa
Melayu Moden
A. Bahasa
Melayu Kuno
- Berlku pada abad ke-7 hingga ke-13
- Menjadi lingua franca dan bahasa pentadbir
- Menjadi bahasa komunikasi
- Dipengaruhi oleh sistem bahasa Sanskrit
- Pengaruh agama Hindu
- Bahasa Melayu mudah dilentur
- Dapat dilihat pada batu bersurat abad ke-7 dengan tulisan Palava;
a) Batu
bersurat Kedukan, Palembang(683M)
b) Batu
bersurat Talang Ruwo, Palembang(684M)
c) Batu
bersurat di Kota Kampur, Pulau Bangka(686M)
d) Batu
bersurat di Karang Brahi, Meringin,Hulu Jambin(686M)

๑.Banyak kata-kata pinjaman Sanskrit.
๒.Susunan ayat bersifat melayu.
๓.Bunyi b ialah w dalam
Melayu Kuno (Contoh; bulan - wulan).
๔.Bunyi e pepet tidak wujud (Contoh; dengan - dingin atau dangan).
๕. Awalan ber- ialah mar dalam Melayu
Kuno(Contoh; berlepas- marlepas).
๖. Awalan di- ialah ni – dalam bahasa Melayu Kuno (Contoh;
diperbuat – nirparwuah).
๗. Ada bunyi konsonan yang
diaspirasikan seperti bh, th, ph, dh,
kh, h, (Contoh ; sukhatshitta).
๘. Huruf h hilang dalam bahasa
moden (contoh ; semua-samuha, saya- sahaya).

1) Pengaruh
agama Islam semakin mantap
2) Beruhan
kosa kata,struktur ayat dab tulisan
3) Terdapat
3 batu bersurat yang penting;
I. Batu bersurat di Pagar Ruyung,
Minangkabau (1356).
II. Batu bersurat
di Minye Tujuh, Acheh(1380)
III. Batu bersurat di Kuala Berang, Terengganu(1303).
4) Ketiga-tiga
batu surat ini merupakan bukti catatan terakhir
B. Bahasa
Melayu Klasik;
1. Terbahagi
kepada 3 zaman;
a) Zaman
Kerajaan Melaka
b) Zaman
Kerajaan Acheh
c) Zaman
Kerajaan Johor-Riau

ก. Ayat yang panjang dan berbelit-belit.
ข. Banyak ayat pasif.
ค. Mengguna bahasa istana.
ง. Kosa kata klasik seperti ; ratna
mutu manikam, edan kesmara (mabuk asmara), sahaya, masyghul(sedih)
จ. Banyak menggunakan kata pangkal
ayat atau perdu perkataan seperti ; sebermula, alkisah, hatta, adapun.
ฉ. Ayat songsang.
ช. Banyak menggunakan partikel ‘pun’ dan ‘lah’.
C. Bahasa
Melayu Moden;
I. Bermula pada abad ke-19.
II. Karya karangan Munsyi Abdullah dianggap
sebagai permulaan zaman bahasa Melayu Moden.
III .Sebelum penjajahan British, bahasa
Melayu mencapai kedudukan yang tinggi
IV. Sebagai bahasa perantaraan,
pentadbiran, kesusasteraan, dan bahasa pengatar di pusat pendidikan Islam.
V. Selepas Perang Dunia Kedua, British
mengubah menjadikan bahasa Inggeris sebagai pengatar dalam sistem pendidikan.
VI. Semasa merdeka, Perlembagaan
Persekutuan Perkara 152 menetapkan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan.
VII. Akta Bahasa Kebangsaan 1963/1967
menetapkan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi Negara.
BAHASA
MELAYU SEBAGAI LINGUA FRANCA
§. Bahasa
perhubungan di rantau nusantara.
§. Digelar
‘bahasa perlabuhan pada zaman Melayu Melaka.
§. Mengalami
evolusi pertama menerima bahasa Sanskrit.
§. Mudah
di pelajari berbanding bahasa Sanskrit dan bahasa jawa.
BAHASA
PERSURATAN
§ Hubungan
§ Skrip
jawi terawal
§ Teks
jawi tertua
DASAR DAN
KEDUDUKAN BAHASA MELAYU

a)Peranan Dewan Bahasa dan Pustaka(DBP)
b)Melalui sistem pendidikan
c)Peranan badan bukan kerajaan(NGO)
d)Peranan Kerajaan dan Perjuangan Mendaulatkan Bahasa Melayu.
Bahasa
Melayu dalam pendidikan
ii -Bahasa Melayu menjadi bahasa pengatar utama.
-Permulaan kokurikulum
-Mewujudkan sistem peperiksaan yang sama.
- Penegasa kepada pendidikan kerohahanian dan disiplin.
- Penegasan kepada kokurikulum
- Menengah atas melalui dua jurusan(akedemik dan vokasional)
- Bahasa Kebangsaan hendaklah digunakan bagi maksud rasmi
- Kecuali beberapa kes tertentu.
- Menimbulkan ketudak puas hati orang Melayu.
- Bersyarat digunakan bagi tujuan rasmi sahaja..
- Di semua institusi pendidikan.
1957 - Mata pelajaran wajid sekolah rendah dan menengah.
1970 - Bahasa pengatar darjah 1.
1975 - Semua Sekolah Rendah inggeris ditukar kepada Sekolah Rendah Kebangsaan.
1976 - Bahasa Pengatar tingkatan 1.
1979 - Bahasa pengatar tingkatan VI aliran sastera.
1980 - Bahasa pengatar jurusan sastera tahun 1 di Universiti.
- Laporan Razak(1961)
ii -Bahasa Melayu menjadi bahasa pengatar utama.
-Permulaan kokurikulum
-Mewujudkan sistem peperiksaan yang sama.
- Laporan Rahman Talib (1961)
- Penegasa kepada pendidikan kerohahanian dan disiplin.
- Penegasan kepada kokurikulum
- Menengah atas melalui dua jurusan(akedemik dan vokasional)
- Akta bahasa Kebangsaan (1963/67)
- Bahasa Kebangsaan hendaklah digunakan bagi maksud rasmi
- Kecuali beberapa kes tertentu.
- Menimbulkan ketudak puas hati orang Melayu.
- Pemberitahuan Undang- undang No.410/1967
- Bersyarat digunakan bagi tujuan rasmi sahaja..
- Akta pendidikan 1995 fasal 17(1)
- Di semua institusi pendidikan.
1957 - Mata pelajaran wajid sekolah rendah dan menengah.
1970 - Bahasa pengatar darjah 1.
1975 - Semua Sekolah Rendah inggeris ditukar kepada Sekolah Rendah Kebangsaan.
1976 - Bahasa Pengatar tingkatan 1.
1979 - Bahasa pengatar tingkatan VI aliran sastera.
1980 - Bahasa pengatar jurusan sastera tahun 1 di Universiti.
Comments
Post a Comment